Aplicatia Fitfam

Slăbit Rapid vs Slăbit Progresiv

Orice antrenor sau nutriționist care știe ce face îți va recomanda să nu te grăbești cu slăbitul. Să-i aloci corpului destul timp, mai ales dacă e vorba de o schimbare majoră. 

Totuși, majoritatea oamenilor cad în capcana “slăbitului rapid”. Multe persoane vreau acest lucru pentru că vor să arate mai bine pentru un eveniment care se apropie, cum ar fi o vacanță sau o nuntă, și au tot amânat momentul în care trebuie să se apuce. 

Altele au o experiență lungă și proastă cu dietele, și vor să aibă rezultate cât mai rapid, astfel încât să fie cât mai puțin “la dietă”. 

Oricare ar fi motivul pentru care vrei să slăbești rapid, un lucru e cert: Deși poți slăbi rapid, în 9/10 cazuri te vei îngrășa la loc. Și chiar dacă nu o vei face, vei avea mai mult de pierdut de câștigat. 

Acum, există câteva excepții. De exemplu, dacă ai de slăbit 40-50 de kilograme, atunci vei putea slăbi destul de repede în siguranță. Și acela ar trebui să fie scopul tău principal. Dar chiar și așa, o schimbare a stilului tău de viață care te-a dus la a avea 40-50 de kilograme de slăbit, nu este un lucru pe care se va întâmpla peste noapte. 

Slăbitul rapid: De ce nu? 

Deși ar fi foarte fain ca suplimentele și pastilele de slăbit, dietele restrictive și zecile de ore de cardio pe săptămână să dea rezultate fără efecte secundare, din păcate nu este posibil. 

Orice lucru pe care îl faci sau pe care nu îl faci va avea consecințe. 

Când vine vorba de slăbit, dacă ne grăbim exagerat, acestea pot fi câteva dintre ele: 

1: Pierderea masei musculare;

Cu cât ești într-un deficit caloric mai mare, și cu cât faci mai mult cardio ca să slăbești, cu atât sunt mai mari șansele să pierzi masă musculară;

Sper că ai înțeles din articolele anterioare că atunci când vrei să slăbim, nu vrem doar să fim mai ușori, ci să pierdem grăsime în timp ce ne păstrăm masa musculară. 

Există multe motive pentru care acest lucru este important, mare parte din ele fiind legate de aspectul și de sănătatea noastră.

Ca să previi pierderea masei musculare, fă un deficit caloric moderat, antrenrează-te cu greutăți de 3-4 ori pe săptămână, și mănâncă în jur de 2 grame de proteine pe kilogram de greutate corporală. 

2: Sunt șanse mari să te îngrași la loc;

Dacă atunci când vrei să slăbești abordezi situația într-un mod sustenabil, ținând diete foarte stricte și făcând mult mai mult antrenament decât ești dispus să faci în mod normal, ce crezi că se va întâmpla când te vei opri din toate aceste lucruri?

Te vei întoarce la stilul tău de viață de dinainte să începi să slăbești. Stilul tău de viață care te-a dus în punctul în care era nevoie să slăbești rapid în primul rând. 

Și acest lucru o să se repete până vei înțelege că trebuie să faci o schimbare. 

Că trebuie să fii puțin mai atent și mai strategic în abordarea ta. 

3: Îți va scădea rata metabolică bazală. 

Metabolismul tău nu “scade”. Oamenii care sunt în formă nu sunt în formă pentru că “au metabolismul bun”. Oamenii care sunt obezi sau supraponderali nu sunt așa pentru că “au metabolismul prost”.

Metabolismul este suma funcțiilor din corpul tău care te mențin în viață. Dacă ai avea “metabolismul prost”, ai avea probleme mult mai mari decât faptul că nu-ți mai vine rochia sau cămașa preferată. 

Totuși, rata metabolică bazală (BMR) și mai ales caloriile pe care le ardem în afara exercițiilor (NEAT) pot scădea drastic din cauza dietelor restrictive. 

Corpul nostru se adaptează la ceea ce îi oferim. Dacă ceea ce îi oferim sunt calorii foarte puține pe perioade lungi de timp, el va găsi metode de a reduce consumul. 

Lucru care pe termen lung te va face să slăbești din ce în ce mai greu. 

Din acest motiv este important să avem un deficit caloric moderat, și să avem perioade mai lungi (decât cele de slăbit) de menținere sau chiar surplus caloric. 

4: Probleme hormonale. 

Acestea pot duce la pierderea ciclului menstrual, reducerea nivelului de testosteron, iregularități hormonale de alt el, pierderea libido-ului, energie scăzută, amețeală, etc. 

5: O relație proastă cu mâncarea. 

Deși l-am lăsat la final, acest lucru este extrem de important. 

Tindem să subestimăm rolul mâncării în viața noastră. Dar ea are un rol enorm de important, dincolo de faptul că ne alimentează pentru viața noastră de zi cu zi, și pentru obiectivele noastre. 

Deși mulți au ideea că ar trebui să privească mâncarea drept combustibil, realitatea este că ea nu este doar atât, și că acesta este un mod foarte prost de a o privi, cel puțin pentru mare majoritate din populație.

Mâncarea este strâns legată de tradițiile noastre, de viața noastră socială, de emoțiile noastre (lucru care nu este tocmai ideal), de identitatea noastră, și de multe alte aspecte care constituie viața noastră. 

A ne crea o relație proastă cu aceasta poate avea urmări grave asupra acestor aspecte. Desigur, aceste lucruri diferă de la persoană de la persoană, și sunt atât de multe încât nu are rost să vin cu exemple. 

Dar ce vreau să spune este că dietele restrictive ne afectează pe mult mai multe planuri deât pe cel fizic. 

Așa că ar fi ideal să găsim o alternativă mai bună. Cum am spus mai sus, să gândim strategic. Și în cazul de față, strategic înseamnă pe termen lung. 

Deci, ce putem face? 

Slăbitul lent: De ce este opțiunea mai bună? 

Știu că majoritatea nu asta vor să audă, dar dacă vrem rezultate serioase legate de aspectul și sănătatea noastră, trebuie să începem să gândim pe termen lung. 

Putem evita toate efectele secundare de care am scris mai sus, dacă facem un deficit caloric moderat, și îl susținem pe o perioadă lungă de timp. 

În același timp, îi putem oferi corpului nostru energia și nutrienții necesari pentru a funcționa optim, astfel încât să nu ne simțim de parcă murim după două săptămâni de dietă. 

Numai dacă reușim să facem acest lucru vom putea avea rezultate care vor rămâne acolo chiar și după ce ne oprim din slăbit. 

Când îi oferim destul timp corpului nostru să facă schimbări, și nu îl forțăm prin metodele menționate mai sus, el nu se va “întoarce împotriva noastră”. 

Nu vom pierde masa musculară la care am lucrat atât de mult, nu vom avea nivelul de energie al unui bătrân de 90 de ani, nu ne vom simți restricționați constant, și nu va trebui să mergem cu stres la evenimentele care se întâmplă în viața noastră. 

Desigur, pentru a face aceste lucruri trebuie să acceptăm că rezultatele vor veni mai greu, și că nu vom fi la fel de motivați și de entuziasmați ca la început. Trebuie să avem aceste lucruri în vedere, și să trecem peste ele. 

Dar în final, doar persoanele care au capacitatea de a planifica în avans și de a respecta acel plan indiferent de felul în care se simt vor avea succes. 

Așa că, decizia este a ta: Vei fi persoana care tot timpul este la dietă și în același timp tot timpul arată de parcă nu este, sau persoana care știe ce vrea, știe cum va ajunge acolo, și nu lasă nimic să o oprească? 

Dacă ai citit articolele mele anterioare, deja ai mare parte din informațiile necesare pentru a începe cum trebuie, și a avea succes. Este important să le pui în practică, și să nu le lași doar la nivel teoretic. 

În articolul viitor vom vorbi despre cum să-ți structurezi perioadele de slăbit cu cele de mentenanță, pentru a avea rezultate optime. Până atunci, ai destule informații încât să poți începe. 

Mult succes! 

Autor articol: Coach Sorin Iacob

Coordonator articol: Petru Bozesan

Leave A Comment

All fields marked with an asterisk (*) are required